Nieuws
Waarom MP Xpress nooit War of The Worlds werd
Geschreven Dinsdag 15-04-2014
In een studiecase ontwikkelde Peter van Holsteijn – de ontwerper van de Magische Vallei in Toverland – een complete thematisering voor achtbaan MP Xpress in Movie Park Germany. De hangende coaster zou gethematiseerd worden rond War of the Worlds, zo was het idee.
Ontwerper Peter van Holsteijn leverde net voor de zomer zijn eerste visitekaartje af: de Magische Vallei van Toverland. Voor het nieuwe, vier hectare grote buitengebied van het attractiepark in Sevenum bedacht Van Holsteijn een heel eigen volkje: de Dwervels. Ze wonen langs en boven wildwaterbaan Djengu River en in attracties als uitzichttoren Coco Bolo en watercarrousel Tolly Molly. Peter van Holsteijn ontwierp ook het station van achtbaan Dwervelwind.
Het glooiende dak dat losjes is bedekt met riet en stro rust op massief vormgegeven bomen. Peter liet zich daarbij inspireren door de divi divi op Aruba, de boom die door de constante windrichting één kant op is gegroeid.
Inspiratie
Buitenlandse reizen – naar Aruba en Mexico – en het Disney-waterpark Typhoon Lagoon leverden ook veel inspiratie op voor de inrichting en vormgeving van de Magische Vallei, vertelt Van Holsteijn, die zelf een half jaar stage liep in het waterpretpark in Florida. “De exotische sfeer, de rieten daken, de warme muziek, allemaal sfeerbeelden uit Typhoon Lagoon en tropische vakantielanden die ik heb meegenomen naar de Magische Vallei in Toverland.”
Het nieuwe groene dal van de Dwervels is niet de eerste ontwerpklus voor Peter van Holsteijn. In zijn studententijd – Van Holsteijn studeerde onlangs af op Themepark Management aan de Bredase NHTV – schetste hij voor de
bekende ontwerpstudio JoraVision in Rijnsburg en hij bedacht een compleet nieuwe thematisering voor MP Xpress in Movie Park Germany. Deze hangende loopingachtbaan werd gebouwd in 2001 en had toen de naam Eraser,
naar de actiefilm met Arnold Schwarzenegger. De baan kreeg wel de naam van de film, maar een gethematiseerde omgeving kreeg de attractie om budgetredenen toen niet mee. De achtbaan – die ook nog enkele jaren FX heette
– stond er treurig bij, in een hoog omheind niemandsland, constateerde Van Holsteijn.
Als studieopdracht voor de NHTV gaf Peter van Holsteijn in 2009 MP Xpress een totale make over. Het idee ontstond om de rollercoaster te thematiseren rond het legendarische War of the Worlds. “Afhankelijk van de rechten
zou de sciencefictionfilm van regisseur Steven Spielberg of het originele boek uit 1898 van H.G. Wells aan de basis kunnen staan van het nieuwe thema. We pakten flink uit: de ride zou deels indoor worden, met allerlei
speciale effecten en beeldschermen. In de wachtrij zouden de bezoekers het gevoel krijgen geëvacueerd te worden door mannen in speciale pakken, om te ontkomen aan de buitenaardse wezens. Voor het nieuwe War of the Worlds-thema maakten we een presentatie met visuals.”
Bij de presentatie van de case waren managers van Movie Park Germany aanwezig. “Op dat moment bleek wel dat ik nog heel wat moest leren: we hadden het prijskaartje van de metamorfose grofweg geraamd op een miljoen euro,
maar volgens de parkdirectie moesten we eerder denken aan vijf miljoen euro. Tja, toen kreeg ik pas echt besef van wat iets kost”, vertelt Peter in een interview met Parkplanet. Een stuk van de thematisering weglaten en slechts
een deel van het idee uitvoeren om kosten te besparen was volgens Van Holsteijn geen optie. “Ons voorstel kaalplukken of de gulden middenweg kiezen ging niet, dan zou het hele verhaal dat er achter zat weg zijn.” De
situatie rond MP Xpress is nog niet veranderd: nog steeds staat de populaire loopingcoaster themaloos in het Duitse filmpark.