Nieuws
Retrack van the Bandit
Grootste retracking sinds de bouw van de achtbaan sinds 1999.
Geschreven Zondag 13-12-2015
Winterwerkzaamheden in Movie Park Germany. Waar zijn ze op dit moment mee bezig in het park waar de winterstop begonnen is? Wat kunnen we volgend jaar verwachten? Het 20 jarig bestaan van het park zou groots gevierd kunnen worden. Op dit moment krijgen we een mooie update te zien van de retrack van The Bandit. Hierbij krijgen we informatie over de keuzes die er gemaakt worden bij een retrack. En hoe alles te werk gaat tijdens de werkzaamheden.
"Retracking The Bandit"
Houtsplinters vliegen door de lucht en de kettingzaag maakt overuren, overal liggen er moeren, bouten en oud metaal.
Tijdens de huidige winterstop wordt er groot onderhoudt gepleegd aan The Bandit, de track wordt ingepakt en vervangen.
In totaal wordt er aan 200 meter baan gerestaureerd, de herstel werkzaamheden zijn al begonnen in 2012.
Ze zijn bezig om de rit ervaring te verhogen door meer comfort in de bochten te krijgen, hierbij is de veiligheid gegarandeerd.
Het hout wat er op dit moment ligt is nog steeds van goede kwaliteit, daarop ligt een gedeelte nieuwe rails, waardoor de rit ook weer wat stiller geworden is, zegt Carsten Prang manager van Rides en Mechanic.
Momenteel werken 10 timmermannen en 2 traditionele houtbewerkers op het terrein van de achtbaan.
Grote doeken hangen over sommige plekken van de achtbaan zodat ze goed hun werk kunnen doen zonder last te hebben van de kou of regen.
Elke dag beginnen ze vroeg om zo voordat de winter echt begint zo ver mogelijk klaar te zijn, uiteraard worden ze beschermd door een bouwhelm, veiligheidsbril en oorbeschermers.
"Richtlijnen"
De houten achtbaan van Movie Park Germany was de eerste in Duitsland, de bouw begon in 1999.
Er zijn veel veiligheidsnormen waaraan de achtbaan aan moet voldoen, "De meest strengste van de wereld" zegt Carsten Prang.
In het duitse constructie wetboek DIN13814 valt onder de categorie dat ze moeten nalven naar bepaalde normen, deze zullen ook zorgvuldig worden getest door TÜV.
Sinds het einde van dit seizoen werden al verschillende stukken van het spoor gewisseld.
Daarbij maken de arbeiders de metalen banden compleet los van de ondergrond, daar liggen de acht stroken hout die de baan begeleiden.
Al het hout zowel oud als nieuw wordt trapsgewijs opnieuw samengesteld.
"Boom Keuzes"
Ze gebruiken verschillende pijnbomen, waaronder de Oregon Pijnboom. De boom moet langzaam maar hoog gegroeid zijn voordat het uberhaupt in aanmerking komt om als onderdeel van de houten achtbaan gebruikt te worden.
Alleen als de jaarkringen dicht bij elkaar liggen heeft het hout de benodigde sterkte en stevigheid.
Het bewerkte hout wordt per meter geleverd door het bedrijf Cordes uit Rotenburg. Met hoge druk wordt er aan de track van de laag liggende bochten gewerkt om ze passend te maken.
De nieuwe metalen worden eerst gevormd door dit op het hout te plaatsen en passend te maken voordat dit definitief worden geplaatst, hierbij maken ze gebruik van benummering op het metaal waardoor ze makkelijker weten welk deel van de rails waar geplaatst moet worden.
Waarom worden uitgerekend de twee onderste bochten aangepast?
Aan de hand van verschillende metingen hebben ze gekeken waar de meeste trillingen voorkomen. Bij de onderste twee bochten is gebleken dat deze het snelste zijn waardoor hier de meeste trillingen vrijkomen.
In principe is het zo dat een houten meer schrokt en trilt dan bij een stalen achtbaan. Dit is onderdeel van de totale ritbeleving.
Dit kun je vergelijken met een oldtimer en een nieuwe sportwagen, allebei rijden ze uitstekend en zijn ze veilig. Maar je kunt niet verwachten dat een oldtimer hetzelfde aanvoelt op de weg als een nieuwe sportwagen.
In Maart wanneer het park weer zijn deuren opent voor het grote publiek, kunnen de gasten weer genieten van de herziende versie van "The Bandit". Waarbij het ritgevoel hetzelfde aanvoelt als elk andere houten achtbaan.