NieuwsAlgemeen Duitse toeristische bedrijven vrezen tol Geschreven Dinsdag 03-06-2014
Het invoeren van tol op de Duitse snelwegen zou duizenden banen kosten in de toeristische sector, vreest een belangenorganisatie. Automobilisten gaan per 1 januari 2016 tol betalen voor het gebruik van Duitse snelwegen. Verkeersminister Alexander Dobrindt heeft zijn plannen voor het binnenhalen van geld voor wegonderhoud klaar.
In onze buurlanden blijft het heffen van tol voor buitenlandse auto’s een heet hangijzer. In België werd in april vorig jaar het plan om voor buitenlanders tol te gaan heffen op de snelwegen weer uit de ijskast gehaald. Drie maanden later besloten de deelregeringen van België dat het invoeren van een wegenvignet niet door zou gaan; het tolplan was niet rendabel.
Jaarlijks 200 miljoen 'Op 1 januari 2016 wordt de tol voor personenauto's ingesteld', zegt de minister in een gepubliceerd interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Met het vignet voor personenauto's denkt de minister jaarlijks 200 miljoen euro binnen te halen voor het wegennet. 'Dan draaien ook alle voertuigen uit het buitenland die Duitse wegen gebruiken zonder wegenbelasting te betalen op voor de financiering.'
De grote partijen CDU/CSU en SPD bereikten eind november vorig jaar een akkoord over tolheffing. Vanwege EU-recht moet de tol ook van Duitse automobilisten worden gevraagd. Buitenlanders mogen niet worden gediscrimineerd met de heffingen. Maar de Duitse belastingbetaler en automobilist wordt dus in de plannen gecompenseerd voor het verlies door tolgeld. Europese regels De Europese Commissie was nog in afwachting van de details van de Duitse plannen. 'Het venijn zit 'm in de details', aldus een zegsvrouw van verantwoordelijk Europees commissaris Siim Kallas (Transport). Ze onderstreepte dat Duitsland heeft gezegd ervoor te zorgen dat de plannen in lijn zijn met de Europese regels.
Onder meer door druk uit Brussel pasten Oostenrijk en Slovenië hun oorspronkelijke tolheffingsplannen aan omdat die te discriminerend waren voor buitenlandse automobilisten. Beide landen wilden een vignet voor lange duur verplicht stellen, maar de commissie meende dat dat niet eerlijk was tegenover de buitenlandse gebruikers die slechts sporadisch van de wegen gebruik maken.
Duurder Nederlandse en Belgische vakantiegangers en dagjesmensen zullen financieel de dupe worden van een tolheffing. Gesproken wordt over een ‘Oostenrijks model’, met een jaartarief – naar verluidt honderd euro – en vignetten met een geldigheidsduur van een maand en tien dagen. In Oostenrijk kost een vignet voor een maand € 24,20 en mag men voor € 8,30 tien dagen over de snelwegen rijden. Een dagje naar Phantasialand of Movie Park Germany, naar de dierentuinen van Duisburg of Gelsenkirchen, of naar winkelcentrum Centro in Oberhausen gaat bij de invoering van tol in ieder geval meer kosten. Zelfs voor een uitje naar Kernie’s Familiepark in Kalkar – dat hemelsbreed amper dertig kilometer over de Nederlandse grens ligt – moet dan een tolvignet worden aangeschaft.
Kritiek Vanuit het Duitse bedrijfsleven klinkt forse
kritiek op de voorgenomen heffing. Het Bundesverband der Deutschen
Tourismuswirtschaft vreest dat een tolvignet voor buitenlanders
duizenden banen in de toeristische sector gaat kosten. “Het verhoogt de
kosten voor mobiliteit naar en in Duitsland opnieuw en vormt een zware
extra belasting voor de recreatiebranche”, aldus een woordvoerder van
het Bundesverband. Volgens de organisatie hebben toeristen al diverse
lastenverhogingen moeten ophoesten, waaronder verhoogde
toeristenbelastingen en de in 2011 ingevoerde luchthavenbelasting.
Concurrentienadeel Ook
al is Duitsland een geliefd reisdoel, op een gegeven moment is de rek
er uit, stelt het Bundesverband der Deutschen Tourismuswirtschaft. “De
portemonnee van de bezoekers biedt geen eindeloze bron van inkomsten. We
moeten concurreren met de landen om ons heen en een steeds groeiende
lijst van bijkomende kosten en belastingen is een duidelijk
concurrentienadeel”, aldus de woordvoerder van de toeristische
belangenorganisatie.
Dieren kijken in de zoo van Duisburg gaat extra euro's kosten