Nieuws
De trends: wel langer, niet harder
Geschreven Donderdag 03-07-2014
Wat zijn de trends in de attractieparkenbranche? Het besef dat het een kapitaalintensieve business is, bezoekers langer vasthouden en meer aandacht voor wachtrijen, zegt Pieter Cornelis. Dat groter, sneller, harder het aflegt tegen sfeer en beleving, stelt Roland Kleve.
Er zijn diverse trends te bespeuren in de attractieparkenbranche; langdurige ontwikkelingen die de komende jaren zullen doorzetten. Pieter Cornelis, docent Themepark Concepting bij Fontys Hogeschool in Tilburg, pikt er 3 uit. "Het laatste decennium is er meer het besef dat we in een kapitaalintensieve business werkzaam zijn", vertelt hij. "Er worden
enorme bedragen geïnvesteerd die terugverdiend moeten worden."
Alles om méér bezoekers te trekken
Veel subtrends zijn op de gigantische investeringen te herleiden. Cornelis: "Langere openstelling bijvoorbeeld, ook in de avond, in de winter of zelfs het hele jaar. De transformatie van een ééndaagse naar een meerdaagse bestemming.
Events als Halloween en zomeravonden. Alles om méér bezoekers te trekken en je kapitaal dus beter te laten renderen. Want als je break even-kosten er uit zijn, dan wordt het pas interessant. Of er nou 20.000 of 30.000 gasten in je park vertoeven, alles moet toch open zijn. Maar de omzet maakt het grote verschil!"
Ook bij slecht weer een leuke ervaring
Het streven om zo lang mogelijk open te zijn, werkt de bouw van nieuwe darkrides in de hand, constateert Pieter Cornelis. "Dat is misschien geen trend, maar wel opvallend. Walt Disney Studios opent op 10 juli een darkride rond Ratatouille, Europa-Park heeft Arthur in het koninkrijk van de Minimoys klaar en Movie Park Germany stuurt binnenkort
dinosaurussen op de bezoekers af in The Lost Temple. Allemaal attracties die een park meer weersonafhankelijk
maken; ook bij slecht weer hebben bezoekers er een leuke ervaring. Toverland in Sevenum opende vorig jaar juist heel bewust een groot themagebied in de open lucht: de Magische Vallei. Zo zie je dat elk park die attracties bouwt die hun bezoekers langer vast kunnen houden."
Wachtrijen is ergernis nummer 1
Een derde opvallende trend is de toegenomen aandacht voor queue management. "Parken zijn meer met de wachtrijen bezig. Dat is heel goed, want bij de gasten is het ergernis nummer 1. Er komt meer entertainment bij het wachten en er wordt steeds betere informatie gegeven over wachttijden. Bij de Efteling kreeg de Bob een single riders line. En toen ik
er onlangs was, gingen de poortjes van de Python opnieuw open omdat er nog bezoekers aankwamen en er stoeltjes vrij waren. Dat zijn goede ontwikkelingen."
'Voordringpasjes' geven een gevoel van oneerlijkheid
Het aanbieden van pasjes waarmee de wachtrij kan worden omzeild past ook in queue management, stelt Pieter Cornelis. Al zitten aan de betaalde variant - vilein door bezoekers al 'voordringpasjes' genoemd - wel haken en ogen.
"Het sociale aspect gaat dan spelen: betaalde fast passes geven mensen een gevoel van oneerlijkheid. In het buitenland wordt er al volop mee gewerkt. Bij een recent bezoek met mijn gezin aan Gardaland in Italië heb ik voor 26 euro per persoon aan fast passes gespendeerd. Voor parken is het financieel lucratief: het levert snel geld op."
Door pasjes meer investeringen
In Nederland wordt nog slechts mondjesmaat met voorrangssystemen geëxperimenteerd. Walibi Holland heeft voorrangspasjes tijdens de drukke Halloweenperiode. Pieter Cornelis: "Op de korte termijn is het heel winstgevend.
Maar wat doet het op de lange termijn? Met een betaalde voorrangsservice haal je toch een ander, meer kapitaalkrachtig publiek in je park. Bovendien haal je gasten uit de wachtrijen en in de winkels en restaurants. Met het extra geld dat dat oplevert, kunnen parken meer investeren in hun attractiewaarde. Uiteindelijk is dat voor iedereen positief."
Groter, sneller, harder is voorbij
Ook Roland Kleve, directeur van Bobbejaanland en daarvoor onder meer werkzaam voor Disneyland Paris, ziet
bepaalde trends. Bijvoorbeeld dat het adagium van groter, harder, sneller voorbij is. "Natuurlijk, achtbanen blijven
populair en belangrijk voor een attractiepark. Het toevoegen van nog meer staal zal blijven gebeuren, maar de beleving wordt minstens zo belangrijk. Parken proberen gasten meer dan ooit in een bepaalde sfeer te brengen."
Mobieltje is als een infuus
Roland Kleve ziet bij het streven naar meer beleving een grote rol weggelegd voor mobiele netwerken. "Die sfeer kan
door bezoekers thuis al worden opgeroepen en gaat verder in het park. Die interactieve beleving via mobiele netwerken vergt wel een grote investering, maar vroeg of laat moet je mee. Bij de jonge generatie is het mobieltje haast als een infuus; ze zijn er één mee. Ze zijn constant met hun telefoon bezig. Daar moet je gebruik van maken. Doe je dat goed, dan geef je de gasten een intensere beleving mee."
Het gaat er om hóe je het doet
Een trend die Roland Kleve nog ziet is dat klanten steeds meer in aanraking komen met 'best practices'. "Ze lezen en
horen wat ze mogen verwachten van een dagje uit. Daarom gaat het er niet meer om wát je doet, maar hóe je het doet. Welke uitvoering geef je aan een idee of project? Daar draait het om!"