We gaan terug in de tijd om een verdwenen attractie in het zonnetje te zetten. Deze keer gaan we langs een attractie die het meest gemist wordt door de bezoekers van het park, Lethal Weapon Pursuit - Cop Car Chase, geopend in 1996 en gesloten eind 2006. De achtbaan van het Zwitserse bedrijf Intamin AG, was een van de belangrijkste attracties van het park en had tijdens de rit vuur effecten.
Historie
De achtbaan werd in 1996 geopend als Lethal Weapon Pursuit in het toenmalige Warner Bros. Movie World Germany en was gethematiseerd naar de film Lethal Weapon. Het was een van de twee nieuwe achtbanen dat jaar na de overname van het park door Warner Bros., samen met de Junior Coaster Coyote's und Roadrunner's Achterbahn van de Nederlandse attractiebouwer Vekoma. Deze twee waren de enige achtbanen die het park op dat moment had.
In 1999 werd het park verkocht aan Premier Parks, het latere Six Flags, dat zich in 2004 opnieuw terugtrok uit Europa. Het park ging nog de rest van het seizoen door onder dezelfde naam en veranderde voor het volgend seizoen in Movie Park Germany. Omdat hiermee ook de licenties voor de film vervielen voor het park, werd de achtbaan hernoemd naar Cop Car Chase en werd de thematisering die onlosmakelijk verbonden was met de film verwijderd.
Six Flags stond er echter om bekend niet veel te geven om onderhoud van oudere attracties en in 2006 had de achtbaan grote kosten nodig om te kunnen blijven draaien. Het park besliste de achtbaan te slopen en op deze plaats een nieuw themagebied aan te leggen, de Santa Monica Pier, waarmee nieuwe bezoekers konden aangetrokken worden.
Full Onride - Lethal Weapon Pursuit - Cop Car Chase
Eigenschappen
Beide banen van de attractie hadden elk 2 liftheuvels met een kettinglift, één in het begin en één halfweg het parcours. Op de attractie reden korte treinen van 2 wagons met elk plaats voor 4 personen. De attractie was uniek, want dit was de enige achtbaan van Intamin AG van dit type met dergelijke korte treinen. In totaal waren er 8 treinen. Het hoogste punt van de banen was 16 meter en er werd maximaal 50 km/u gehaald.
De achtbanen hadden twee inversies. Voor de tweede liftheuvel bevatte het baanverloop een verticale looping in het donker, en op het einde van de rit was er een heartline roll (een soort platte kurkentrekker waarbij het middelpunt van de draaibeweging bij benadering het hart is van de berijders). Een groot deel van de baan was indoor in een zogezegd oud fabrieksgebouw.
Wat maakte deze baan nu zo bijzonder?
Was het het duellerende effect? Nee, eigenlijk niet. Natuurlijk is het speciaal, maar door de vele problemen die er waren met de baan was het bijna onmogelijk om de twee banen tegelijkertijd te laten rijden. Er waren namelijk met name problemen met de treinen, waardoor er doorgaans niet genoeg treinen operationeel waren om beide banen in gebruik te nemen. Tegen het einde van het bestaan van de baan was het zo dat meestal alleen de rechter baan van de twee achtbanen nog werkte.
Was het het indoor gedeelte? Nee, eigenlijk niet. Het was apart, en donker, maar om nu te zeggen dat het deze baan speciaal maakt... nee. Het is wel spannend, een looping in het donker is toch wel degelijk anders dan een looping in het licht. Ook de reeks bochten die daarop volgt waren apart, de G-krachten leken intenser en de snelheid leek hoger. En stiekem was de snelheid ook hoger, want de vloer van de hal lag tot 2 meter onder de grond om de loopings te kunnen herbergen. Maar toch was dit niet wat deze baan zo speciaal maakte.
Was het het uiterlijk? Misschien. De baan zag er leuk uit, het was van buiten al te zien dat de baan zeer compact was, de bochten achter de hallen liggen zo ongeveer tegen elkaar aan en de hallen zijn klein en laag. Ook de treinen waren mooi vormgegeven en de knipogen richting Lethal Weapon Pursuit waren aanwezig gebleven in de attractie. En dit is juist mooi, en dat maakt deze attractie misschien ook wel speciaal maakte. Misschien.
Het meest waarschijnlijke antwoord is dat al deze antwoorden bijgedragen hebben aan het speciale karakter van de baan. Hij was compact, snel, duellerend en een deel van de baan was indoor. En de attractie had een behoorlijke geschiedenis...
Al met al was Cop Car Chase een uniek concept dat leuk was uitgewerkt, en voor een leuke ritbeleving zorgde. Cop Car Chase was dan ook zonder meer een van de publiekstrekkers van Movie Park Germany. De baan zal bij bezoekers die deze attractie hebben mogen berijden toch altijd een warm hart toedragen. En de hoop zal dan ook nooit weggaan dat er in de toekomst alsnog een vervanging komt die in theorie terug doet denken aan deze klassieker.