Leisure-experts Pieter Cornelis en Roland Kleve zien nog volop groei in de attractieparkenbranche.
Groei door kwalitatief sterk aanbod, in de bestedingen en in klanttevredenheid. Groei die wel ten koste gaat van een ander, maar niet per se van collega's. "Uit de cijfers die beschikbaar zijn blijkt dat de groei van attractieparken de laatste decennia steeds rond de 2 tot 3 procent ligt", constateert Pieter Cornelis, docent Themepark Concepting bij Fontys Hogeschool in Tilburg. "Dat geldt voor Europa en grosso modo zelfs wereldwijd. De trend van een lichte jaarlijkse groei zet ook de komende jaren door. Maar tussen de diverse pretparken zijn er grote verschillen. Sommige parken gaan fors over het groeipercentage van 3 procent heen. Dat betekent dus ook dat er verliezers zijn; parken die het aantal gasten zien krimpen." Een groei van 0 naar 100 procent
De bezoekersaantallen kunnen grote verschillen vertonen per deelmarkt en per aanbod, legt Pieter Cornelis uit. "Kijk in Europa naar Turkije. Dat is een nieuwe deelmarkt waar vorig jaar het eerste themapark open ging: Vialand in Istanbul. Dat loopt als een trein. Een tweede park in de Turkse hoofdstad staat al in de planning. De bezoekersaantallen daar stijgen dus gigantisch, theoretisch zelfs van 0 naar 100 procent." Aanzuigende werking op de markt Ook het aanbod van attractieparken kan zorgen voor grote verschillen in bezoekersaantallen. Cornelis: "Diverse Duitse en Franse parken komen met nieuwe, veelbelovende attracties. Die hebben een interessante, kwalitatief sterke propositie naar hun bezoekers. En denk ook aan Haohao en Xinghui, de veelbesproken panda's in de Belgische dierentuin Pairi Daiza. De nieuwe aanwinsten hebben een aanzuigende kracht op de totale markt en zorgen voor een groei van het bezoekersaantal die aanmerkelijk hoger is dan de autonome groei. Het is dus zowel push als pull." Vooruitgeschoven bezoek?
"Vraag is of bezoek vanwege een nieuwe attractie vooruitgeschoven bezoek is. Dat gasten zeggen: Laten we nu gaan om de nieuwe attractie te bekijken, in plaats van volgend jaar. Als parken over 3 jaar uitgesmeerd toch het doorsnee gemiddelde percentage bezoekers halen, dan is de totale branche er niet zo veel mee opgeschoten. Dat ligt aan de kwaliteit van de propositie, de aantrekkelijkheid van de nieuwe attractie." Kwaliteitsbeleving is cruciaal "Er zit absoluut nog groei in de attractieparkenbranche, maar groei betekent niet alleen maar toename van het aantal bezoekers. Er zijn heel veel groeiaspecten. Denk aan groei in de beleving die een park weet te creëren, aan het verbeteren van de klanttevredenheid, aan de toename van de bestedingen in het park." Voor Roland Kleve, sinds 3 jaar directeur van Bobbejaanland en daarvoor onder meer lange tijd werkzaam voor Disneyland Paris, is groei niet synoniem aan de toename van het aantal gasten. "Waar ik vooral naar kijk is de 'in park revenue', met een gelijk aantal bezoekers toch méér bestedingen in het park weten te realiseren. De kwaliteitsbeleving van de bezoekers speelt daarbij een cruciale rol. Die laten groeien, dat is mijn doel." Forse en langdurige groei
Een goed voorbeeld van nieuw en kwalitatief sterk aanbod dat ook op lange termijn meer bezoekers weet te trekken is de Magische Vallei van Toverland. Het nieuwe themagebied leverde het attractiepark in Sevenum liefst 23,6 procent meer gasten op. "Dat is zo'n uitbreiding die een forse en langdurige groei veroorzaakt", wijst Pieter Cornelis. De groei van het ene park hoeft overigens niet ten koste te gaan van het succes van het andere, stelt de docent. "Het gaat wel ten koste van iets, maar dat kan ook het bezoek aan musicals of de meubelboulevard zijn." Attractieparken kijken te veel naar elkaar Attractieparken kijken nog te veel naar elkaar en te weinig naar andere activiteiten, vindt Cornelis. "Wat doen de Efteling en Toverland? En Phantasialand en Movie Park? Maar kijk vooral naar andere krachten die spelen. Naar Yumble bijvoorbeeld, het innovatieve indoor entertainmentpark dat volgend jaar opent in Roermond. Daar hopen ze op jaarlijks 300.000 bezoekers. Gaat dat volledig ten koste van andere parken? Ik verwacht van niet. Yumble is namelijk weer een heel nieuw concept, een combinatie van leisure en retail." Groei over een hele generatie
Bobbejaanland-directeur Roland Kleve ziet een heel bijzondere vorm van groei die zich uitstrekt over een hele generatie. "Toen ik jong was, ging je naar 1 attractiepark. Een dagje naar de Efteling of Slagharen. Of naar Bobbejaanland. De kinderen van nu hebben veel meer affiniteit met parkbezoek. Ze kennen de Efteling, Toverland, Bobbejaanland, Movie Park Germany, Disneyland, Walibi. Ze gaan in 1 seizoen ook naar verschillende parken. Ik hoor het als mensen bij ons in Bobbejaanland zijn. 'We gaan ook nog naar het Dolfinarium', zegt dan een bezoeker. Dagjes leisure - naar pretparken en dierentuinen - zijn veel meer een onderdeel van het dagelijkse leven dan 10 jaar geleden. Dat is óók groei en erg positief voor de leisurebranche!" |